Bildnisse mit Berg: Goethe und Alexander von Humboldt
DOI:
https://doi.org/10.18443/47Keywords:
Chimborazo, Johann Wolfgang von GoetheAbstract
Abstract
Both Alexander von Humboldt and Johann Wolfgang von Goethe have been portrayed in their later years anachronistically before the background of a mountain that had been of high significance in their earlier biography and carreer. For Goethe this was the Vesuvio, and for Humboldt the Chimborazo. This paper examines the numerous conceptual and formal parallels between the two paintings which make it probable that the Goethe portrait served as a blueprint for the portrait of Humboldt.
Zusammenfassung
Sowohl von Alexander von Humboldt als von Johann Wolfgang von Goethe existiert ein Altersportrait, das sie in anachronistischer Weise vor der Kulisse eines Berges zeigt, der früh in ihrer persönlichen und wissenschaftlichen Laufbahn eine wichtige Rolle gespielt hatte. Für Goethes war dies der Vesuv, fü Humboldt der Chimborazo. Dieser Beitrag untersucht die zahlreichen konzeptionellen und formalen Parallelen der beiden Gemälde, die es wahrscheinlich machen, dass das Goethe-Bildnis als Vorbild für das Humboldt-Portrait diente.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2004 Renato G. Mazzolini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
HiN operates under a Creative Commons-Licence (CC BY-NC 4.0), which permits the reproduction of articles, free of charge, for non-commercial use only and with the appropriate citation information. All authors publishing with HiN accept these terms of publication.
Authors retain the copyright for their articles and reviews. Copyright of the layout and design of HiN articles remains with the journal and cannot be used in other publications.